NowWhyTwo Moscow

Wadah bicara. Kuatkan Iman Teruskan Amal~

Biasa Sahaja


Pagi tadi aku bangun, aku lihat cermin, aku bertanya, siapakah yang telah menciptakan wajah yang yang cantik dan tampan dalam cermin ini? Aku tahu, hanya yang Maha Bijaksana dan Maha Bekuasa mampu menciptakan diri yang se’complex’ ini.

Aku bertanya lagi, kenapa aku bangun pagi-pagi? Kenapa aku solat subuh, kenapa aku pergi kelas, pulang, masak, makan, berehat, bermain computer, study, tidur dan kehidupanku akan berulang semula keesokannya. Setiap hari, perkara yang sama akan aku lakukan.

Adakah ini sahaja yang aku mampu lakukan? Adakah ini sahaja tugas aku di atas bumi ini?

Nanti sudah kerja, lain pula ceritanya, bangun pagi, solat, sarapan, pergi tempat kerja, pulang, berehat bersama keluarga, menonton televisyen, hujung minggu berehat bersama keluarga bercuti ke mana-mana. Terus bekerja, tambah pendapatan. Aku makin kaya.

Ini sahajakah kehidupan aku? Tidak. Aku pasti, kehidupan aku bukan ini sahaja. Kehidupan aku lebih dari yang biasa aku lakukan. Aku seorang muslim, pasti tugas aku, fungsi aku lebih dari orang bukan muslim.

Kini aku sedar, Allah telah berkata kepadaku.

Pertama dalam surah al-baqarah ayat 30: Dia mahu menjadikan khalifah di muka bumi ini.

Kedua dalam surah Az-zariyat ayat 56: Allah tidak menjadikan aku dan jin melainkan untuk beribadah kepadaNya.

Maka, kehidupan aku pastinya bukan kosong begitu sahaja, 2 ayat ini membuktikan setiap masa aku perlu diisi dengan sesuatu. Bukan benda rutin yang aku lakukan. Bukan benda biasa yang aku buat.

Aku pasti mati satu hari nanti. Mungkin tidak sempat bekerja dan mengumpul wang, aku telah meninggalkan dunia ini. aku tak sempat untuk beramal walau sebesar zarah pun. Aku akan menyesal nanti.

Inilah masanya, aku tidak mahu terus hidup dengan kehidupan aku yang biasa.

Ada “something missing” dalam hidupku selama ini. dan aku akan terus mencari apa yang hilang dalam hidupku ini. Aku tak mahu sendirian, aku mahu teman-teman lain juga bersamaku mencari kehidupan yang sebenar!

February 11, 2009 - Posted by | Tazkirah |

2 Comments »

  1. mari menjadi seorang yang luar biasa

    Comment by muhammad azam | February 23, 2009 | Reply

  2. bagaimana nk jd seorg yg luar biasa?

    Comment by anonymous | February 25, 2009 | Reply


Leave a Reply

