NowWhyTwo Moscow

Wadah bicara. Kuatkan Iman Teruskan Amal~

Light to Guide


Esok exam, ada 2 lagi topik perlu dibaca, ada sesetengah nama ubat belum dihafal lagi, dan sedang elok buku hendak dibuka, lampu terpadam tiba-tiba.

Saat inilah baru mahu menghargai kenikmatan cahaya yang membolehkan deria mata digunakan. Lilin dinyalakan.dan melalui cahaya dari lilin itu saya melihat sekeliling.Cahaya yang tidak terang, tidak juga malap namun cukup menerangi.

Lalu terdetik dalam hati, bagaimana ya si orang buta? Tidak pernah melihat cahaya seumur hidup mereka, tetapi tetap boleh menjalani hidup orang biasa, malah kadang-kadang lebih baik dari orang biasa.

Lalu melalui sedikit pembacaan saya berkongsi di sini.

Cahaya. Diberi oleh Si Pencipta pada siapa yang disukai, dan cahaya ini adalah satu perumpamaan bahawa ia mungkin suatu hidayah atau petunjuk atau ilmu atau pengetahuan dari DIA untuk si hamba yang sangat memerlukan cahaya ini. Contohnya si guru diumpamakan sebatang lilin yang membakar diri untuk menerangi orang lain.Dan ilmu yang diberi si guru diumpamakan sebagai cahaya kerana ilmu yang diberi tidak terlihat, namun digunakan sehingga bertahun-tahun lamanya oleh kita.Alangkah terang ‘cahaya’ yang diberi oleh si guru kan ?

Jadi cahaya dari si Pencipta Cahaya terangnya pasti tak terbanding, dan sebenarnya kita memerlukan cahaya itu secara kita sedari atau tidak.Pada masa-masa yang kita tidak tahu dan tidak pasti kemana arah tuju, pada masa-masa kita rasakan keseorangan, pada masa-masa sempit diuji dengan kesusahan hidup, pada masa-masa ketakutan dan rasa kehilangan, cahaya ini amat diperlukan agar kita tidak terpesong, agar kita sentiasa nampak dan dipimpin dalam jalan yang diredhaiNya.

Dan apakah orang yang sudah mati, kemudian dia Kami hidupkan dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu ia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan keadaan orang yang berada dalam gelap gelita yang sekali-kali tidak dapat keluar darinya?,” Al’An’am: 122

Ataukah seperti gelap gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak (pula) di atasnya lagi awan; gelap gulita yang tindih menindih , apabila ia mengeluarkan tangannya, tiadalah ia dapat melihatnya , dan barangsiapa tiada diberi cahaya oleh ALLAH, tidaklah ia mempunyai cahaya sedikitpun,” (An-Nur:40)

Dan cahaya itu telah digambarkan ;

ALLAH pemberi cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahayaNya seperti sebuah lubang yang tidak tembus yang di dalamnya ada pelita besar.Pelita itu di dalam tabung kaca, (dan) tabung kaca itu bagaikan bintang yang berkilauan yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang diberkahi (iaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di timur dan tidak pula di barat, yang minyaknya hampir-hampir menerangi walaupun tidak disentuh api.Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), ALLAH memberi petunjuk kepada cahaya-Nyabagi orang yang DIA kehendaki, dan ALLAH buat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia.Dan ALLAH Maha Mengetahui segala sesuatu” (An-Nur;35)

Dan untuk mendapat cahaya ini perlulah berdoa, malah di sebut dalam sebuah hadith shahih bahawa ketika qiyamullail Rasuluallah s.a.w telah berdoa;

Nur

Dan ada sesetengah buku pula mengatakan, jika tidak sempat berqiyamullail di baca sebelum solat subuh pun tidak mengapa.

Jadi si buta mungkin tidak melihat cahaya yang sebenar-benarnya tetapi cahaya yang menyinari hatinya siapa tahu, mungkin sinarnya lebih terik dari cahaya di hati kita.

Dan cahaya ini diperlukan bukan sekadar di dunia tetapi saat di dalam kubur nanti, juga di akhirat sana. Tak mengapalah walaupun sedikit, tetapi cukup menerangi.

Wallahu’alam.

April 1, 2008 - Posted by | Tazkirah |

1 Comment »

  1. Moga cahaya sentiasa menerangi jalan2 hidup kita~ insyaAllah

    Comment by nowwhytwomoscow | April 7, 2008 | Reply


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: