NowWhyTwo Moscow

Wadah bicara. Kuatkan Iman Teruskan Amal~

Bagusnya Budi Pekerti


Pokok Akhlak Dari Anas r.a., katanya: “Rasulullah s.a.w. itu adalah sebaik-baik manusia dalam hal budi pekertinya.” (Muttafaq ‘alaih)

Dari Anas r.a. pula, katanya: “Saya tidak pernah memegang suatu sutera tebal ataupun sutera tipis yang rasanya lebih halus daripada tapak tangan Rasulullah s.a.w. Saya juga tidak pernah mencium satu bau-bauanpun yang lebih harum daripada bau Rasulullah s.a.w. Saya telah melayani Rasulullah s.a.w. selama sepuluh tahun, maka beliau tidak pernah sama sekali mengucapkan “cis” pada saya, juga tidak pernah bersabda: “Mengapa engkau lakukan itu,” untuk sesuatu yang saya lakukan, atau bersabda: “Alangkah baiknya kalau engkau melakukan begini,” untuk sesuatu yang tidak saya lakukan.” (Muttafaq ‘alaih)

Dari as-Sha’bu bin Jatstsamah r.a., katanya: “Saya pernah memberikan hadiah kepada Rasulullah s.a.w. berupa seekor keledai liar, kemudian beliau s.a.w. mengembalikannya pada saya. Setelah beliau melihat kecemasan yang tampak di mukaku, lalu beliau s.a.w. bersabda: “Kita tidak mengembalikannya itu padamu, melainkan karena kita ini sedang melakukan ihram.” (Muttafaq ‘alaih)

Dari an-Nawwas bin Sam’an r.a., katanya: “Saya bertanya kepada Rasulullah s.a.w. perihal kebajikan dan dosa. Beliau s.a.w. lalu bersabda: “Kebajikan itu ialah baiknya budipekerti dan dosa itu ialah apa-apa yang engkau rasakan bimbang dalam dada – yakni hati – dan engkau tidak suka kalau hal itu diketahui oleh orang banyak.” (Riwayat Muslim)

Dari Abdullah bin Amr bin al-‘Ash radhiallahu ‘anhuma, katanya: “Rasulullah s.a.w. itu bukan seorang yang kotor – baik kata-katanya atau tindakannya – dan tidak pula seorang yang bersengaja hendak berbuat kekotoran – baik kata-kata atau tindakannya.” Beliau s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya termasuk dalam golongan orang-orang yang terpilih di antara engkau semua adalah orang yang terbaik budipekertinya.” (Muttafaq ‘alaih)

(Dipetik dari Riyadhus Salihin)

March 13, 2008 - Posted by | Tazkirah |

No comments yet.

Leave a comment